راه های کاهش آلودگی
نوشته شده توسط : دانیال خادمی

کاهش یا از بین بردن آلودگی، برای بقای سیاره مان و در معنای مهم تر برای سلامتی و سالم زیستن افراد در آن، بستگی دارد. هوایی که تنفس می کنیم، مملو از آلاینده های خطرناک است و اقیانوس ها و آبی که استفاده می کنیم، با مواد شیمیایی سمی شده اند. گستاخی را کنار بگذارید، آلودگی ما را با یک سیاره عاری از زیبایی، سرزندگی و گوناگونی مواجه می سازد. این مقاله را بخوانید تا با چند راه که به کاهش آلودگیکمک می کنند، آشنا شوید.

کاهش آلودگی هوا با وسایل نقلیه مناسب

۱- هر زمان که می توانید پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید

کاهش آلودگی هوا

یکی از راه های خوبی که می توانید آلودگی را کاهش دهید، عدم استفاده از ماشین برای مسیرهای کوتاه است. اگر هوا عالی است و می خواهید به بیرون بروید، پیاده روی یا دوچرخه را جایگزین کنید. با این کار هم به کاهش آلودگی هوا کمک کرده اید و هم کمی نرمش و از هوای خوب لذت برده اید.

۲- از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید

راه های کاهش آلودگی هوا

اتوبوس، قطار یا مترو، یکی از دیگر از راه های مناسب برای عدم استفاده خودروی شخصی و عدم نشر کربناست. اگر در جایی که زندگی می کنید به وسایل نقلیه عمومی دسترسی دارید، ازآن استفاده کنید. هنگامی که نیازی به نگاه کردن به خیابان  ندارید، می توانید از کتاب خواندن، شنیدن اخبار و داشتن آرامش بهره ببرید.

۳- سفرهای خود را یکی کنید

راهکارهای کاهش آلودگی هوا

سفرهای کوتاه و برای چند روز، با هربار روشن کردن ماشین، آلودگی محیط را بیشتر می کنند. درعوض سفر چند روزه، سعی کنید آن را به یک سفر بزرگتر تبدیل کنید و همچنین هنگام روشن کردن ماشین، که حدود ۲۰% از سوخت ماشینتان را می سوزاند، می توانید پول خود را برای سوخت صرفه جویی کنید.

۴- گروهی به محل کار یا مدرسه بروید

شاخص آلودگی هوا

مسافت های طولانی برای رفتن به مدرسه یا محل کار، قسمتی از زندگی روزانه بیشتر مردم است. اگر پیاده روی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای شما سخت است، سعی کنید گروهی به محل کار یا مدرسه بروید. با گروهی رفتن می توانید به کاهش ایجاد کربن و همچنین صرفه جویی در مصرف سوخت، کمک کنید. اینکار همچنین یک راه عالی برای گسترش روابط دوستانه بین همکارهایتان و کاهش استرس در مسیر است.

۵- خودروی خود را مرتب معاینه کنید

نقش گیاهان در کاهش آلودگی هوا

در راستای کاهش استفاده از خودروی شخصی، مرتب معاینه کردن ماشینتان به کاهش ایجاد کربن کمک می کند. براین اساس، معاینه ماشین همچنین باعث می شود که مشکلات اساسیتان با ماشین برطرف شود. مرتبا ماشین را معاینه کنید تا خوب کار کند.

  • روغن ماشین را هر ۳ ماه یا ۳۰۰۰ مایل، عوض کنید.
  • از تایرهایی استفاده کنید که با ماشینتان هماهنگی داشته باشد.
  • براساس توصیه های خودرو، روغن، سوخت و هوای ماشین را عوض کنید.

۶- امن برانید

کاهش آلودگی هوا

عادت های ناامن رانندگی، آلودگی را افزایش می دهد، پس با امن راندن به کاهش آلودگی کمک کنید. روش های امن راندن همچنین به صرفه جویی در پول برای سوخت ماشین کمک می کند. هنگامی که پشت ماشین هستید، این موارد را به یاد داشته باشید:

  • خیلی آرام گاز را فشار دهید و آهسته ترمز بگیرید.
  • با سرعت کم برانید.
  • سرعت خود را ثابت نگه دارید (اگر کنترل کننده راندمان سرعت دارید، از آن استفاده کنید)
  • زمان های طولانی باستید.

۷- از ماشین های هایبریدی و برقی برای ماشین دوم خود استفاده کنید

کمک به کاهش آلودگی هوا

ماشین های برقی، می توانند فقط با برق کار کنند پس آلودگی آنها صفر است. ماشین های هایبریدی، هم با برق و هم با سوخت کار می کنند. درحالی که ماشین های برقی دارای درصد کمی از آلودگی اند، هر دو نوع این ماشین ها برای کاهش آلودگی مناسب اند. اگرچه هر دو از یک گاز برای سوخت استفاده می کنند، ماشین های هایبریدی به نسبت ماشین های معمولی مقدار کمتری گاز گلخانه ای بیرون می دهند.

  • البته این نکته را در نظر داشته باشید که ماشین های هایبریدی از ماشین های معمولی گران تر هستند.

استفاده از غذاهای مناسب

۱- از غذاهای محلی استفاده کنید

آلودگی هوا

تهیه غذا از اطراف شهر، مقدار زیادی از سوخت جهانی را کاهش می دهد. این سوخت اضافی باعث آلودگی هوا می شود. بجای تهیه غذا از مکان های خیلی دور، سعی کنید از جاهایی غذا تهیه کنید که به باغ ها و مزارع نزدیک باشند و از روش های مناسب تهیه شده باشند. قبل از خرید، از باغبان ها در مورد روش های پرورششان بپرسید تا از تاثیرات کاهش آلودگی درجریان قرار بگیرید.

  • به مزرعه بروید یا یک باغبان را ملاقات کنید تا از افراد و روش هایی که میوه ها و سبزیجات را درست کرده اند، آگاه شوید.
  • از فروشگاه مواد غذایی نزدیک منزلتان خرید کنید تا محصولات محلی را پیدا کنید.
  • از خواربارفروشی همسایه خود برای خواربارها و محصولات محلی سوال کنید.

۲- مصرف محصولات حیوانی و کارخانه ای کم یا حذف کنید

کاهش آلودگی هوا

کارخانه ها، محل بزرگی برای تولید محصولات حیوانی مانند: شیر، گوشت، پنیر و تخم مرغ هستند. کارخانه ها، منبع بزرگ آلودگی هوا و آب در شهرهای کوچک هستند. برای کمک به ازبین بردن آلودگی، از خریدن و خوردن محصولات کارخانه ای خودداری کنید.

  • اگر فکر می کنید که کاملا نمی توانید از محصولات حیوانی استفاده کنید، سعی کنید مصرف خود را به یک یا دوبار در طول هفته کاهش دهید.
  • اگر می خواهید که تاثیر بیشتری داشته باشید، تصمیم به گیاه خواری بگیرید.

۳- از میوه ها و سبزیجات ارگانیکی استفاده کنید

شاخص آلودگی هوا

میوه و سبزیجات ارگانیک، از باغبان هایی تولید می شوند که روش های درست پرورش را می دانند. مثلا: آنها از محصولات شیمیایی، که باعث آلودگی آب می شوند، خودداری می کنند. با خرید محصولات ارگانیک، از محصولاتی استفاده خواهید کرد که به محیط اطراف ضرری نخواهند زد.

  • دنبال میوه ها، سبزیجات و دیگر محصولاتی باشید که برچسب”ارگانیک” یا “مدرک ارگانیکی” دارند، باشید.

۴- خودتان میوه و سبزی بکارید

کاهش آلودگی هوا

درست کردن یک باغچه در حیاط پشتی خود، یکی از راه های عالی برای ازبین بردن آلودگی است. گیاهان و درختان، کربن دی اکسید را به اکسیژن تبدیل می کنند و مانند صافی برای کربن عمل می کنند که آلودگی را کاهش می دهد. براین اساس، درست کردن باغچه برای کاشت میوه و سبزیحات، از در سفر بودن مواد غذایی از راه های خیلی دور جلوگیری می کند.

  • اگر تازه باغبانی را شروع کرده اید، از کم شروع کنید. در یک جعبه کوچک یا پاسیو گوجه، خیار، کاهو بکارید. می توانید در طی سال هنگامی که کامل به باغبانی آشنا شدید، اندازه را زیاد کنید.

استفاده درست از انرژی برای کاهش آلودگی هوا

۱- هنگامی که در اتاق نیستید، لامپ و وسایل الکترونیکی را خاموش کنید

راهکارهای کاهش آلودگی هوا

همچنین می توانید برای صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی آنان را از پریزدر بیاورید. خاموش کردن از پریز همچنین کمک می کند که انرژی را در وسیله ذخیره کند در یک زمان تمامی وسایل را از برق بکشید.

۲- از تغییرات کوچکی استفاده کنید تا به ذخیره بزرگ انرژی برسید

کاهش آلودگی هوا

چیزهای خیلی کوچکی وجود دارند که به شما این اطمینان را می دهند که انرژی را تا جایی که می توان می شود ذخیره کرد. این روش ها را در ذهن خود بسپارید:

  • درجه آبگرمکن خود را برروی ۱۲۰ f (49c) بگذارید. این حرارت حدود ۱۴ تا ۲۵% از انرژی را ذخیره می کند.
  • لباس ها را در هوای آزاد خشک کنید. خشک کردن لباس در هوای آزاد بجای استفاده از اتو، ۲۴۰۰ کربن را کاهش می دهد.
  • از لامپ های کم مصرف استفاده کنید. لامپ های مهتابی، ۷۵% از انرژی را ذخیره می کنند و همچنین نسبت به دیگر لامپ ها گرمای کمتری از خود تولید می کنند.

۳- ترموستات منزل را در ماه های گرم بر روی ۷۸ (۲۵c)و در ماه های سرد بر روی ۶۸ (۲۰c) بگذارید

کاهش آلودگی هوا

با کم کردن مقدار زیادی از انرژی بخاری و کولر خود، در طول سال، یک تغییر بزرگ در مصرف انرژی خود خواهید داشت.

  • بخاری را حدود ۵۵ f (13c) در شب های سرد بگذارید و یک پتوی گرم برروی خود بیندازید.
  • از فن ها برای کنترل دمای منزل خود بجای کولر استفاده کنید. فن ها به نسبت کولر مقدار کمتری انرژی مصرف می کنند.

۴- مطمئن شوید که درزهای پنجره ها و گردش هوا آبندی باشند

کاهش آلودگی هوا

راه حل های آسانی چون آبندی درزهای پنجره و شیشه ها یا عوض کردن آنها می توانند مفید باشند. همچنین می توانید از پنجره هایی استفاده کنید که در زمستان مانع خروج انرژی از خانه شوند.

  • اگر تصمیم به خرید پنجره های جدید برای خانه خود دارید، دنبال پنجره هایی باشید که دارای علامت energy star باشند. این پنجره ها، برای ذخیره انرژی ساخته شده اند.

کاهش، دوباره استفاده کردن و تصفیه سازی

۱- هر زمان که امکان پذیر بود، وسایل دست دوم بخرید

کمک به کاهش آلودگی هوا

با خرید وسایل دست دوم، به کاهش دوباره ساخت مواد اولیه کمک خواهید کرد. همچنین پول خود را ذخیره خواهید ساخت. فروشگاه های لوازم دست دوم، اسباب و تجهیزات دست دوم و تبلیغات این فروشگاه ها را چک کنید.

۲- مواد قابل مصرف بخرید

آلودگی هوا

بجای اسراف در مصرف ظروف یکبار مصرف، از موادی استفاده کنید تا بتوانید چندین باراستفاده کنید.

۳- از کمترین بسته بندی استفاده کنید

کاهش آلودگی هوا

بسته بندی ای که برای محافظت از غذا استفاده می شود، از مواد ها و انرژی جدید ساخته می شوند. غذاهایی بخرید که کمترین بسته بندی را دارا اند، مانند: محصولات بی بسته بندی یا مواد انباشته شده. اگر حتما باید غذای بسته بندی شده بخرید، سعی کنید از کمترین حد بسته بندی استفاده کنید.

  • از بسته های ساخته شده از استیروفوم خودداری کنید. استیروفوم، یکی از مواد رایج بسته بندی است، اما بخاطر تجزیه نشدن باعث آلودگی می شود. استیروفوم همچنین باعث رها شدن هیدروکربن و آلودگی می شود.

۴- هر چیزی را که می توانید جایگزین کنید

آلودگی هوا

چیزهایی بخرید که جایگزین کننده داشته باشند. از خرید محصولاتی که برچسب جایگزینی ندارند، خودداری کنید.

  • چک کنید که محصولاتی تهیه می کنید که جایگزین شوند.اگر اینطور نیست می توانید به نزدیک ترین مراکز جایگزینی ببرید.

۵- محصولاتی بخرید که از مواد تصفیه پذیر باشند

راه های کاهش آلودگی هوا

با خریدن این محصولات، به کاهش تولید مواد جدید کمک می کنید.

  • موادی بخرید که دارای برچسب “دارای ظرفیت تصفیه” باشند.
  • محصولات تصفیه پذیر، معمولا درصدی از مقدار موادی که قابل تصفیه هستند را نشان می دهند. دنبال موادی با بیشترین حد تصفیه پذیری باشید.

بیرون سازی مواد شیمیایی از آب

۱- از مواد شیمیایی مناسب محیط زیست استفاده کنید

کاهش آلودگی هوا

موادی که برای شستشو در خانه استفاده می کنیم، بدن یا خودرو را می شوییم و آب می کشیم و به سمت فاضلاب می روند، اما در آخر به منبع اصلی آب می رسند. این مواد برای گیاهان و حیوانات و اکوسیستممناسب نیستند و برای مصرف انسانی نیز مضراند. تا جایی که ممکن است، از مواد طبیعی و سالم استفاده کنید.

  • مثلا: بجای مواد شوینده با کیفیت بالا برای شستن حمام یا آشپزخانه، از ترکیب سرکه و آب و جوش شیرین و نمک استفاده کنید. این مواد طبیعی خانگی، به همان اندازه کارشان را خوب انجام می دهند، و باعث آلودگی آب هنگام شستن نمی شوند.
  • سعی کنید خودتان پودر شستشو و صابون ظرفشویی بسازید. اگر زمان ندارید، موادی بخرید که با مواد طبیعی درست شده باشند.
  • هنگامی که نتوانستید مواد طبیعی بیابید، تا جایی که می توانید از کمترین حد درصد مواد استفاده کنید.

۲- از حشره کش سموم گیاهی استفاده نکنید

شاخص آلودگی هوا

این مواد شیمیایی قدرتمند به صورت اسپری در محیط باقی می مانند و هنگامی که نفوذ کردند، به آب وارد می شوند. مطمئنا شپش ها را که گوجه هایتان را می خورند از بین خواهید برد، اما اسپری حشره کش در باغ باعث مشکلات بدتر برای آب آشامیدنی برای انسان ها و دیگر اکوسیستم ها خواهد داشت.

۳- از جریان دارویی خودداری کنید

کمک به کاهش آلودگی هوا

دوزهای بالای داروها برای سیستم تخلیه فاضلاب سخت است که بتواند آب را پاکسازی کند و برای هرکسی که آب بنوشد، باقی می ماند. هر دارویی که در فروشگاه موجود است، دستورالعملی برای استفاده از آن دارد. اگر باید از دارو استفاده کنید، راه مناسب آنرا بجای انداختن در جریان آب، بیابید.

  • داروهایی وجود دارند که به انداختن در آب توصیه می شوند چراکه از لمس دستان باید دور باشند. انتظاراتی وجود دارند که نباید با انداختن در آب استفاده شوند.

۴- استفاده بی رویه از سموم را حذف کنید

کاهش آلودگی هوا

بعضی از محصولات نباید در سطل زباله ریخته شوند، چراکه باعث نفوذ در طبیعت و ایجاد سم می شوند. اگر مواد شیمیایی سمی دارید، و از انداختن آن در سطل مطمئن نیستید، با مرکز فاضلاب نزدیک منزل خود صحبت کنید تا راه ازبین بردن آن را یاد بگیرید. اگر می توانید به مرکز ببرید.

  • آنها را حفظ کنید مانند :cfls ،باتری ها و دیگر مواد قابل تصفیه خاص. بعضی از مواد وجود دارند که دارای جیوه اند و در آب و خاک نفوذ می کنند. با مرکز مدیریت پسماند نزدیک خود تماس بگیرید تا روش های تصفیه این مواد را به شما بگویند.

۵- از آب نگهداری کنید

کاهش آلودگی هوا

اهمیت زیادی دارد که از آب به نحو احسن نگهداری شود. هدر دادن آب، منبع قابل توجهی از تاثیرات بر محیط زیست را دارد. اندازه گیری میزان آب مصرفی در طول روز، باعث می شود که به اکوسیستم منطقه کمک شود. در اینجا چند راه صرفه در آب گفته شده است:

  • سریعا نشت آب را درست کنید.
  • روی شیر آب و توالت های خود از دستگاه کنترل آب استفاده کنید. مانند: دوش دستی کوچک.
  • با آب جاری، ظرف هارا نشویید.
  • توالت ها و سینک های قدیمی خود را با مدل های جدید که آب کمتری مصرف می کنند، جایگزین کنید.
  • باغچه خود را زیاد آبیاری نکنید مخصوصا اگر در مناطق خشک هستید.

آموزش و یادگیری از دیگران

۱- آلاینده های مهم محل خود را بشناسید

راهکارهای کاهش آلودگی هوا

به کتابخانه بروید، در اینترنت جستجو کنید و با افرادی می توانند به شما در مورد منابع مهم آلودگی بگویند، صحبت کنید. هرچقدر بیشتر یاد بگیرید، بیشتر می توانید آلودگی را بفهمید.

  • گرچه کارهای فردی می تواند هوا و آب را تمیز نگه دارد، روش های جمعی برای محافظت از محیط زیست تاثیر بهتری دارند. براساس محافظت از آب و هوایی که زندگی می کنید، خیلی اهمیت دارد که بدانید چه چیزی باعث خطر می شود.

۲- به دیگران در مورد چیزی که می دانید بگویید

آلودگی هوا

اگر چه خیلی از مردم در مورد جلوگیری از آلودگی نگران اند، ممکن است در مورد سختگیری نسبت به مشکلات آن ندانند. هنگامی که تحقیقاتی در مورد آلودگی انجام دادید، از دانش خود برای صحبت کردن با افراد مختلف استفاده کنید. هرچقدر تعداد افرادی که در مورد آلودگی می دانند، بیشتر شود، آسان تر می توان راهی یافت که از آلودگی جلوگیری کرد.

  • تنها صحبت کردن با افراد در مورد آلودگی می تواند به مکالمه های جالب پیش ببرد. برای سوال های افرادی که علاقه ای به کمک به کاهش آلودگی ندارد، آماده باشید.
  • آلودگی و مضرات آن، می تواند موضوعی باشد که باعث جلب توجه افراد شود. هنگامی که کسی به این موضوع علاقمند شد، آگاه باشید و سعی کنید دیدگاه اورا برای کمک به کاهش آلودگی تغییر دهید.

۳- یک مقاله یا روزنامه دیواری برای مدرسه خود درست کنید

آلودگی هوا

نشر و چاپ اطلاعاتی در مورد چگونگی جلوگیری از آلودگی، یکی از راه های عالی برای آگاه کردن دیگران برای کمک به کاهش است. نوشتن و توضیح دادن در مورد آلودگی هردو، برای ساختن یک زندگی و محیط زیست سالم مناسب اند.

۴- به آلاینده های محلی اعتراض کنید

کاهش آلودگی هوا

آیا کارخانه و کارگاهی در محل زندگی شما وجود دارد که باعث آلودگی می شوند؟ می توانید با بلندگو و دیگر افرادی که می خواهند از محیط زیست محافظت کنند، به آنها استفاده کنید. دراینترنت مکان هایی که باعث آلودگی می شوند را بیابید. شروع تغییرات را از خانه شروع کنید، یک محافظ جدی شوید تا بتوانید تاثیر گذار باشید.

۵- به گروه های محیط زیست بپیوندید

راه حل هایی برای کاهش آلودگی هوا

ممکن است یک گروه هیجان انگیز برای جلوگیری از آلودگی بیابید. اگر نمی توانید پیدا کنید، می توانید با دوستان خود گروه خود را بسازید و هفته ای یک بار یا بیشترفعالیت خود را انجام دهید و حتی مکالماتی در جهت آگاه سازی دیگران داشته باشید تا به دیگران کمک کنید. دیگران را در گروه های facebook و  twitter ادد کنید و با پست های خود آنان را آگاه سازید. چند راه برای دراشتراک گذاشتن ایده های خود:

  • رودخانه و نهر را پاکسازی کنید.
  • چند عکس در مورد آلودگی به اشتراک بگذارید.
  • به مدرسه ها بروید و با دانش آموزان و کمک هایی که به کاهش آلودگی می توانند بدهند، صحبت کنید.
  • با مرکز تحقیقات نزدیک منزل خود صحبت کنید تا نظرهای خود را درمورد رهاسازی مواد شیمیایی از آب، با آنان درمیان بگذارید.
  • به گروه هایی ملحق شوید که درخت و گیاه می کارند.
  • یک طرفدار دوچرخه شوید. بر روی راه های سالمی کار کنید تا شهر خود را پاکیزه نگه دارید.

رسانه دکتر سلامت

 




:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردين 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








راه های کاهش آلودگی
<-PostContent->
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

برچسب‌ها: <-TagName->


ادامه مطلب
تاريخ : <-PostDate-> | <-PostTime-> | نویسنده : <-PostAuthor-> |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.
 

دانلود آهنگ جدید

مترجم سایت

ابزار شکلک سفارشی



دانلود اهنگ تو چی بالایی